Waar we het vroeger nog moesten doen met .com, .edu, .gov, .mil, .int, .org en .net zijn er inmiddels meer dan 600 generieke toplevel domeinen. Nieuwe toevoegingen aan de lijst zijn onder andere .how, .land, .guru en .any.
De domein extensie van een website heeft een effect op de indexering van zoekmachines zoals Google. Een van de vragen die dan ook wordt gesteld is dan hoe Google deze nieuwe extensies behandelt ten opzichte van andere extensies. Deze vraag en meer wordt hieronder beantwoord.
En indien u zich afvraagt of het registreren van een domein met een nieuwe extensie u een verrassend voordeel biedt, reken u zich dan vooral niet rijk. De nieuwe extensies bieden geen bovenmatig voordeel en het combineren domeinnaam en extensie voor het vormen van een sleutelwoord is een leuk foefje, maar niet meer dan dat.
Veel gestelde vragen (met antwoord):
Hoe veranderen de nieuwe generieke top-level domeinen de Google zoekmachine? Is het algoritme aangepast zodat deze nieuwe extensies geprefereerd worden? Hoe belangrijk zijn deze extensies nu in de praktijk?
Over het algemeen worden de nieuwe extensies op dezelfde manier geïnterpreteerd als de andere extensies zoals .com en .org. Het verstoppen van sleutelwoorden in een domein naam met behulp van de nieuwe extensies levert dan ook geen bovenmatig voordeel op.
Hoe zit het met extensies in een ander alfabet. Kan Googlebot deze nog steeds benaderen en indexeren zodat de sites in de lijst met zoekresultaten meegenomen worden?
Ja, domeinen met deze extensies worden op dezelfde manier verwerkt als andere domeinen. De Punycode versie van een domeinnaam is voor Google hetzelfde als de ongecodeerde versie dus het doorverwijzen van de site of het gebruik maken van de canonieke vorm is dus niet noodzakelijk.
Zal de .brand extensie even zwaar wegen als de .com extensie?
Nee. Domeinen met de .brand extensie wegen ongeveer even zwaar als andere generieke top-level domeinen. U zult deze dan ook op dezelfde manier moeten voorzien van locatie-afhankelijke instellingen als u een bepaalde regio als doelgroep heeft.
Hoe zit het met de nieuwe regionale to-level domeinen zoals .london en .bayern
Op het eerste gezicht lijken deze domein extensies op regionale extensies maar zij worden op dezelfde manier als andere generieke domein extensies gewogen. Dit is vergelijkbaar met eerdere, soortgelijke extensies zoals. eu en .asia. Er zullen op den duur natuurlijk uitzonderingen gemaakt worden omdat het nog afwachten is hoe deze domein extensies in de praktijk gebruikt zullen worden.
Hoe zit het met landelijke domein extensies zoals .be, .nl en .fr? Zullen deze zwaarder wegen voor gebruikers uit deze landen?
Over het algemeen zullen lokale domein extensies sneller als relevant worden gezien voor gebruikers uit het desbetreffende land. Voor meer informatie hierover kunt u de Google help center raadplegen.
Ondersteunt Google eerdere SEO werkzaamheden wanneer ik mijn domein van een .com extensie naar een nieuwe extensie verhuis? Kan dit zonder mijn positie op te geven en eerdere geschiedenis van de site te verliezen?
In de Google Help Center vindt u een uitgebreid document over het verhuizen van uw site. Het wisselen van domein extensie wordt op dezelfde manier behandeld als een andere verhuizing van een site. Houd er rekening mee dat het een poos kan duren voordat de verhuizing opgemerkt wordt. Kies daarom voor een domein naam en extensie die ook op lange termijn geschikt is.