SEO (Bovenaan in Google)

Search Engine Advertising (SEA)

Nu het aanbod van internetwinkels explosief gestegen is, is het belangrijk om als webshop boven de rest uit te steken. Een mooie website of kwaliteitsproducten tegen een aantrekkelijke prijs is daarbij niet altijd genoeg. Als internetwinkel zult u zoveel mogelijk (potentiële) klanten moeten bereiken. Kortom; u zult moeten investeren in internetmarketing.

Eén van de meest effectieve vormen van internetmarketing is Search Engine Advertising. Deze methode richt zich op marketing met behulp van zoekmachines. De keuze voor SEA is vrij logisch. Wanneer u namelijk naar iets op zoek bent, is de eerste site die u zult raadplegen een zoekmachine. In de meeste gevallen zal de zoekmachine naar keuze Google zijn, dus SEA richt zich voornamelijk op effectieve marketing met behulp van de Google zoekmachine.

Google SEA Search Engine Advertising
Google snapt heel goed het belang van advertenties en bied dan ook haar eigen marketingtool aan: Google Adwords. Met Google Adwords is het mogelijk om uw eigen campagne te starten. Bij bepaalde zoekopdrachten zullen gebruikers van de zoekmachine uw advertenties te zien krijgen.
De tool is vrij gebruikersvriendelijk dus een campagne starten is niet heel erg lastig. Er is echter een groot verschil tussen een campagne en een effectieve campagne. Een effectieve campagne heeft een doorklikratio van 2% of hoger. Dat betekent dat 2% van alle personen die uw advertentie voorgeschoteld krijgen van Google er daadwerkelijk op klikken.

De vraag is die u moet stellen is dan ook: Hoe krijg ik een hogere doorklikratio (CTR)?

Hieronder volgen een aantal adviezen die u kunt opvolgen om zo uw doorklikratio te verbeteren:

  • Uw advertenties moeten mensen aansporen om er op te klikken. Zorg dan ook voor een oproep als "Klik hier", "Kijk snel", "Lees hier verder".
  • Pas de zoekwoorden niet alleen toe in de tekst van uw advertentie zelf maar ook in de landingspagina's waarnaar uw advertenties verwijzen.
  • Plaats slechts één link in uw advertentie en zorg ervoor dat dit geen ingewikkelde link is. U kunt desnoods de link laten doorverwijzen naar de landingspagina.
  • Let op de kwaliteitsscore die Google aan elke advertentie toekent. Schrijf meerdere variaties van dezelfde advertentie en zoek uit welke variant het beste scoort.
  • Sla een brug tussen Google Adwords en Google Analytics om zo niet alleen de doorklikratio's van uw advertenties in de gaten te houden maar ook de daadwerkelijke conversies.
  • Speel met het plaatsen van gerichte advertenties. Pas bijvoorbeeld de tijdstippen en de regio waar geadverteerd wordt aan om te zien welke combinatie het meeste resultaat boekt.
  • Plaats ook uw telefoonnummer in uw advertentie (U kunt in de hulp sectie van Google Adwords vinden hoe u dit moet doen).
  • Specifieke zoekwoorden presteren in de meeste gevallen beter dan generieke zoekwoorden. Als u toch generieke zoekwoorden in uw advertenties wilt plaatsen, zorg er dan in ieder geval voor dat zoekwooorden met een te lage doorklikratio overgeslagen worden.
  • Bepaal ook negatieve zoekwoorden voor uw advertentie. Wanneer deze negatieve zoekwoorden in een zoekopdracht voorkomen, zal uw advertentie niet getoond worden.
  • Maak gebruik van sitelinks in uw advertentie (Hoe u deze kunt plaatsen kunt u vinden in de hulpsectie van Google Adwords).
  • Gebruik nooit meer dan 10 zoekwoorden per advertentie. Als u teveel zoekwoorden in uw advertentie plaatst, loopt u het risico dat de kwaliteitsscore van de advertentie omlaag gaat.
  • Zet in het begin hoog in. Als u al snel een hoge positie weet te verwerven, zullen meer mensen op uw advertentie klikken. Hierdoor heeft u een hogere doorklikratio en zal Google uw site zien als een autoriteit in uw vakgebied. U kunt altijd na afloop de kosten van uw advertentie naar beneden bijstellen wanneer u eenmaal een goede reputatie heeft opgebouwd.

Bij het draaien van een effectieve campagne komt dus nogal wat bij kijken. Er zijn dan ook genoeg eigenaren van webwinkels die ervoor kiezen om deze verantwoordelijkheid uit handen te geven aan een professional.

Vraag gratis meer info